Saç
Sade bir baş yapış insanı baş ağrılarından,
saç dökülmesinden muhafaza eder.
Kadınlardan ziyade erkeklerin, bahusus meşagil-i yevmiyeleri mütemadi bir dikkat ve nezafete, uzun uzadıya tuvalete müsait olmayanların büsbütün kökten kesik değil ise de kısa saç taşımaları herhâlde nafidir.
Saçların her gün havalandırılmaya ihtiyacı vardır; bunun için bir fırça ile tarak ve baş derisini ara sıra yıkamak için bir parça sabun ile su kifayet eder. Fırçanın gayet sert olması ve baş derisini kepeklerden kurtarmak fikriyle tarak istimalinin ifrata vardırılması kaideden ziyade mazarratı daidir; cildin böyle tarak ile çizilip durması bilahare saçların düşmesine sebep olur; saçtaki kepeklerin izalesi için başı biraz kloral ilave olunmuş [litre başında 20: 40 gram] rom ile yahut içine bir yumurta sarısı karıştırılmış kepek suyu ile sıkça yıkamak faydadan hali değildir.
(…)
Bu haftaki nüshamızda ilk defa olarak elvan-ı mütenevvia ile mülevven bir levha tab ettik. Bu Servet-i Fünûn için yeni olduğu gibi memleketimiz için de yenidir. Filhakika şimdiye kadar Osmanlı gazete ve risalelerinde “renkli resim” diye basılan şeyler mai, sarı, yeşil, kırmızı, kahverengi, lacivert, mor gibi elvan-ı malumeden yalnız biriyle tab ediliyor, bu renkler mezcedilerek “renkli resim” namına isbat-ı liyakat edecek mütenevviaü’l-elvan bir levha meydana getirilemiyordu. Bugün basmaya muvaffak olduğumuz levha-i mülevvene, itiraf ederiz ki, istediğimiz kadar mükemmel değildir. Fakat bu ilk tecrübedir; bundan sonra daha iyilerini yapmaya çalışacağız. Servet-i Fünûn musavver gazetecilik mesleğinin her türlü mehasinini -imkân dairesinde- tatbik ve iraeye sarf-ı gayret etmiş velehü’l-hamd muvaffak olmuştur. Binaenaleyh bu tecrübenin de neticesiz kalmayacağına ümitvardır.
Renkli levhamızın büyük bir meziyeti varsa o da klişelerinin şehrimizde -Vafiyadis Efendi’nin Sirkeci’deki ameliyathanesinde- yapılmış olması, yani sırf yerli mahsulat-ı sınaiyemizden madut bulunmasıdır. Vafiyadis Efendi’nin iki üç sene evvelki tecrübelerine nispeten elyevm sanatında gösterdiği muvaffakiyet ve kudret şayan-ı tebrik ve teşekkürdür.