Musahabe-i Edebiye
Şu Tenkit Meselesine Dair
Bir eser-i terakki. Lisan münakaşasından sonra artık şimdi esas edebiyata dair mübahase. Vakıa bu da yeni bir şey değil, hemen lisan meselesi kadar eski, tabir-i mahsusuyla müebbet ise de edebiyatın asıl manası henüz şimdilerde anlaşılmış bulunduğu ve tenkidin hakikat ve künhü daha dün öğrenildiği için nispeten yeni add olunabilir; ve denilebilir ki bu, lisan meselesi gibi gayrikabil hal kalmayacaktır: Çünkü asıl terakki burada. Edebiyatta edebin, bahusus adab-ı musahabenin ne olduğu öğrenildi ve yazı yazmak için vukufsuzluğun kafi göründüğü zamanlar geçti. Hiç olmazsa, şu meselede, tarafeyn için böyle bir hüsn-i teveccüh gösterilebilir.
(…)