';
329. Sayı / 3. Sayfa

Miladi Tarih: 1 Temmuz 1897

Rumi Tarih: 19 Haziran 1313

2. Sayfa
2 Yazı
4. Sayfa
3 Yazı
Musahabe-i Edebiye

-26-

Menafi-i Edebiye

“Sal-i edebî”de: “Edebiyattan maksat yalnız edebiyattır” demiştim. Bilahare daniş-veran-ı erbab-ı tahrirden birkaçının o cümleye verdikleri manaları görerek hükmettim ki kariinimizin bir kısmı nazariyat-ı edebiyenin öylelerini anlayabilmek için daha ziyade ahz-i izahata muhtaçmış. Bu hiç de mucib-i inşirah olmayan malumat üzerine bir musahabe-i izahiye lazım geldi.

Birtakım felasife vardır ki: “Bir şey güzel olmak için bizatihi müfit olmak şarttır. Mesela hareket-i ameliye hareket-i raksiyeden güzeldir, çünkü nafidir. Say oyundan güzeldir, zira oyun sayın bir faydasız tekayüdüdür. İki faydalı işten hangisinin daha güzel olduğunu anlamak için say masruf ile suubet-i mündefianın menafi-i ciddiye-i beşeriyeye karşı kıymet-i nisbiyelerini nazar-ı mukayeseye almalı.” derler. Bu kısım felasife-i düstur-ı mevzua tatbiken: “Asar-ı edebiye bir hikmet-i fenniye veya bir remz-i felsefiyi muhtevi olmadıkça bir lub-ı fikrî mahiyetini alır, bizatihi müfit olamaz. Bizatihi müfit olmak da güzelliğinin şartı olduğundan mazmunu fen ve felsefeye taalluk etmeyen bir eser-i edebîye güzel denemez.” hükmünü verirler.
(…)

Bank-ı Osmanî Tarafından Mevki-i Harbe Gönderilmiş ve Bu Defa Avdet Etmiş Olan Seyyar Hastane Müdürü Doktor Lardy ile Refika ve Maiyeti (Üstte)
Mişon Bukado Benruni Efendi, Yusuf Davi Ancel Efendi, Reis Avram Yusuf Abliyun Efendi, Reis Avram Yusuf Hasip Efendi (Altta)

[Selanik’te Mecruh Guzata Gümüş Saat Tevzi Eden Musevi Cemiyet-i İnsaniyetkâranesinin Heyet-i İdaresi]