“Sembolizmin Mübeşşirleri ve Üstatları”
Sent Böv [Charles Augustin Sainte-Beuve] – Alfred Dövini [Alfred de Vigny] – Bodler [Charles Baudelaire] – Stefan Malarme [Stéphane Mallarmé] – Pol Verlen [Paul Verlaine].
Romantizm mesleğine mensup olan üdebanın hemen kaffesi az çok sembolist addedilebilir. Fakat Fransa’da son zamanlarda meslek-i şiiri değiştiren müceddidin bu romantik üdeba arasında bilhassa bazılarına, ihtimal ki Sent Böv’e fakat herhalde Alfred Dövini ile Bodler’e iddia-yı intisap edebilirler.
Yeni meslek-i edebî henüz zuhur ettiği sırada buna rastgele sembolizm yahut dekadizm namı veriliyordu. Fakat sonra sembolist namı galebe çaldı. Çünkü yeni şiire bu daha muvafık geliyordu. Dekadanlık cihetinde meslek-i cedid-i edep Sent Böv’ü bir üstat tanıyabilir. Çünkü Sent Böv evvelce o tekellüfü, o cebr-i tabiatla vücuda gelmiş asar-ı manzumesinde vaktinden evvel solmuş bir ruhun marazi kederlerini, endişe-nak tecessüslerini ifade etmişti. Asıl sembolistlere gelince: Sent Böv bunlara üslubun bazı hâllerinden dolayı benzer; Sent Böv doğrudan doğruya ifade edilemeyecek kadar rakik bazı ihtisasatı bu suretle fikr-i kariye telkin ederdi. Bir de sembolistler parnas meslek-i edebiîsine ait olan şiirin şaşaasını tenkis etmek, sertliğini nerm bir hâle getirmek arzusunu takip etmiş olduklarından Sent Böv bu nokta-i nazardan da kendilerine takdim etmiştir. Çünkü şiirlerinde öyle mütenazır, evvelden hazırlanmış şeyler yoktur.
(…)