“Tepebaşı Konserinde”
Pera Palas idaresi Hasköy harikzedegânı menfaatine bir konser vereceğini hayli zamandan beri ilan ediyordu. Bu yaz sanat-ı cazibesi kadar da meziyat-ı sanatıyla İstanbul’da temaşa-geranını hayran eden Matmazel Jan Solye, o La Juli Parfomöz’da [La Jolie Parfumeuse] Lö Peti Dok [Le’ Petit Duc], Jülyet Dö narbon’da [Gillette de Narbonne] hâsılı her biri bir başka maharet-i sanatperveraneye muhtaç olan oyunlarda şebabının tabi heyecanlarıyla, ruhunun en samimi galeyanlarıyla hakikat-i hayatın ne kadar latif, emel-nüvaz, şuh alemlerden vücut bulabileceğini enzar-ı dikkate arz eden şair yürekli kızcağız Paris’ten yine İstanbul’a gelecek, velev bir gececik olsun, yine nefais-perveran-ı ahenk ve edebe arz-ı cemal edecekti. Pera Palas idaresinin birtakım biçare harikzedegâna muavenet için böyle bir teşebbüste bulunması ne kadar şiar-ı insaniyetle mütenasib ise teşebbüsünden arzu olunan muvaffakiyeti istihsal için Matmazel Solye’yi, henüz hayal-i latifi Tepebaşı civarından ayrılmamış iken, tekrar İstanbul’a celb etmesi o kadar hesaba muvafık idi. Yalnız “Solye” namı temin-i muvaffakiyete kâfi olacağını bilenler ilk ilanı görür görmez Hasköy musabini için mühim bir iane toplanabileceğini teferrüs ettiler. Matmazel Solye sahihen artist midir? Bu kadar tehalük-i sanatperveraneye müstahak mıdır? Bunu tayin için şimdiye kadar gazetelerin sert yüzlü, siyah sütunlarında bile incila-pezir olan temasil-i meth ve senaya nazar edivermek kâfi olmakla beraber bu genç muganniye hakkında hâsıl edebildiğim fikirleri söyleyeceğim.
(…)
-2 Teşrinievvel, 1316-