';
393. Sayı / 11. Sayfa

Miladi Tarih: 22 Eylül 1898

Rumi Tarih: 10 Eylül 1314

10. Sayfa
4 Yazı
12. Sayfa
3 Yazı
Sofya’dan Mektup

Bulgar Köy Düğünleri

Bulgaristan’da ikamet edenler için Bulgar köy düğünlerini görmek, tezviç ve tezevvücün Bulgar köyleri arasında ne suretle vukua geldiğini bilmek âdeta lazımdır. Bu lüzum galiba düğünlerin garabet-i mahsusasından ileri geliyor. Buralarda bir köylü için teehhül edivermek, bir genç kız için zevc intihap etmek, memul edildiği derecede kolay bir şey değildir.

Bakınız, gelinlik kızlar ne suretle kendilerine zevç tedarik ederler: Gelin olmak hevesine düşen bir kız evvelemirde köy delikanlılarıyla ülfet peyda etmeye mecburdur. Ancak bu ülfet-i masumane sayesinde kendine bir zevç bulabilir. Bunun için kemal-i itina ile süslendikten sonra testisini alıp köyün bezm-gâh-ı şebabı olan çeşme başına tevcih-i istikamet eder. Maksat su doldurmak değil, bir refik-i hayat intihap etmek -açıkça söyleyelim- bir koca avlamaktan ibarettir.

Akşamüstleri çeşme başlarını görmeli. Al işlemeli beyaz gömleğini, beyaz zihli siyah camedanını iktisa eden genç kızların kâffesi ellerinde birer testi, bellerinde birer sırmalı mendil ile köyün her tarafından birer ikişer o nokta-i cazibedara gelirler. Orada köyün delikanlıları toplanmıştır.

(…)

Hikmet-i İçtimaiyeye Dair

Muhtacine Muavenet-i Mecburiye

-Geçen nüshadan mabad-

Bazı efrattaki maluliyet-i cismaniyenin heyet-i içtimaiye için büyük, esaslı bir mazarrat addedilemeyeceği bundan da anlaşılır.

3 – Muavenet-i mecburiye usulünün tatbikatınca zuhur eden fenalıkları, müşkülleri tadat ederek “tasadduk-ı nizami”nin aleyhinde bulunmak da hatadır. Çünkü tatbikattaki fenalık hiçbir vakit esasın da fena olmasını icap etmez. Olsa olsa tatbikatın ıslah edilmesi lüzumunu meydana koyar, o kadar. Bu usulün tatbikince İngiltere’de suiistimal görülmüştür diye başka bir memlekette müfit bir suret ile tatbikine kıyam etmemek mi iktiza eder?

(…)